окт. 29, 2007
Призивът „Стани, стани юнак балкански, от сън дълбок се събуди" отдавна вече не е актуален. Българските „юнаци" отдавна са се събудили, дори можем да кажем, че те въобще не спят. Когато другите спят, те работят. Кога ще посетят някой да му припомнят за финансово задължение; кога в извънработно време ще помогнат на някой човечец да се освободи от скъпа вещ или ценност; кога пък ще пробват напитки и обстановка в ново заведение. Не, българският юнак не спи. Спят обаче будителите. Въобще не си мислете, че будителите не могат да спят. Спят си те и дори много сладко спят, даже може да чуете от време не време похъркване. То колкото да не си помислим, че са умрели. Свързваме народните будители с хората допринесли за пробуждането на народа по време на политическо, икономическо и културно робство. Сега политически сме, слава Богу, свободни. Имаме си свобода на словото, свобода на печата, свобода на съвестта… какви ли не свободи, но народа спи. Това е тъжно, че няма порив за просвета, няма стремеж за култура, няма копнеж за ценности, морал, духовност. По-тъжно е, че будителите спят. Тъй наречените просветители, интелигенция и прочие са се завили с одеялцето на облагите от политици или бизнесмени (било то псевдо или истински), положили са глава върху възглавницата на културната и социална амнезия и нищо не бива да прекъсва съня им. Даже гузна съвест нямат, че то защо ли им е!? Оперирана е отдавна, за да не пречи, да не смущава. Доволство от пошлото; безразличие към чалгата, без значение дали е музикална, разговорна или политическа; сливане със сивотата; примиренчество – това са някои от белезите на днешните будители. Плащат...
мар. 7, 2007
В една стара евангелска песен се пее: „О, църкво, ти прекрасна… защо си тъй увехнала…?" Звучи ли ви актуално? Лесно е да направим констатация, но когато изводът се очаква да не е приятен, дори и това не ни се прави. Има няколко лесни въпроса: Обичате ли децата? Искате ли те да бъдат спасени? Искате ли да имате повече деца, юноши и младежи в църквата? Убеден съм, че голямото множество ще отговори с утвърдително „ДА". Тук не искам да говорим за децата в Неделното училище – нека Господ да ги благослови! Една от причините църквата да застарява е, че няма нови млади хора. Бих казал, че това не се отнася само за църкви, където НУ е по-многочислено от събранието на възрастните. Тогава големият, трудният въпрос е: Какво направихте? За да не остане никакво съмнение, ще ви помогна с отговора един помощен въпрос. Какво бихме могли да направим? и/или – какво можем да направим? Нека си спомним за Добрият пастир – Той не се задоволи с 99-те овце, т.е. – за Него 99% са недостатъчни и Той търси и иска „да не погине ни едно от тия малките" (Матей 18:14). Колко % от децата в нашия квартал, село, държава са в „кошарата"? Колко % е безразличието на вярващите? Но нека се върнем на въпроса: Какво можем да направим? 1. Можеш ли да се молиш по една минута на ден? За децата на България; за децата от твоя град, квартал, улица?2. Можеш ли да отделиш 10 минути на ден да помогнеш на тези, които служат сред децата в Клуб на Добрата вест, на лагер, в офис или за да кажеш на едно...
ян. 8, 2007
Само преди броени дни празнувахме, подаръци подарявахме, подаръци приемахме. Празникът изглежда на всички познат, дори на мюсюлмани и атеисти, но колкото и да е познат той е пълен с парадокси. Тълковният речник описва думата „парадокс" като: Своеобразно твърдение рязко отличаващо се от общоприетото и привидно противоречащо на здравия смисъл. Какво парадоксално може да има в Рождество Христово? Един от най-очакваните дни, а все ни сварва неподготвени за среща с „виновника". Също както преди близо две хилядолетия светът очакваше своят Спасител, а остана изненадан от Неговото рождение. Парадокс е и това, че най-значимият Християнски празник, бързо бива забравен, понякога изчезва от съзнанието ни по-бързо от махмурлука. Парадоксално е, че Бог стана човек, Вечният стана смъртен, Светият стана вместо мен и теб грешен, за да ни замести на кръста. Най-богатият стана беден, оставяйки небесата и избирайки да се роди в беден обор, за да бъде един от нас. Царят предпочете да служи и стана слуга. Творецът се уеднакви с творението, за до го изкупи. Духът се въплъти. Ангелите в небесата пееха, а управниците скърцаха със зъби. От небето дойде вест за благоволение и мир, а Ирод заповяда смърт за мъжките младенци. Парадокс е, че най-мъдрите-влъхвите и най-простите-овчарите се съгласиха в поклонението си пред бебето Исус. С парадокси е пълно и нашето съвременно Рождество. Празнично светят елхи и витрини, но тъмно остава в сърцата на празнуващите. Парадокс е, че в голям, общински град като нашия единствената що-годе свястна зала не може да бъде отоплена за най-топлия емоционално празник. Може би причината е, че Читалището носи името „Родолюбие", а не „Боголюбие". Парадокс е, че без Боголюбие няма родолюбие. Парадокс е, че децата, които...
дек. 13, 2006
По всичко личи, че наближава празник, голям празник. Съдейки по еуфорията и шумотевицата, страничния наблюдател би помислил, че у нас хората са много религиозни. Много религиозни – Да, но дали са вярващи? Лесно можем да си отговорим на въпроса като претеглим колко време, сили, средства и внимание даваме на Бога. По-важно е да не се изложим ако на празничната трапеза липсва някое ястие, но даже не усещаме липсата на Рожденика, когато седнем около масата. Впускаме се да търсим най-подходящия подарък за близките хора, а оставаме без подарък Този, който най-много го заслужава. Украсяваме дома, нехаем за душата си. Пеем песни за коледа, за успех, плодородие, за сняг и какво ли още не, но в колко песни споменаваме и прославяме Него, който ни дава и сняг, и берекет, и живот, и всичко!? Поздравяваме се с какви ли не поздрави и наздравици, но не можем да се поздравим, че Христос се е родил в сърцата ни. Затова, ако искаме достойно да посрещнем рождението на Спасителя, нека не Го оставяме вън в празничната нощ. Нека не постъпваме като витлеемските жители и да оставяме Божия син отвън! Нека мислейки за близките си да си спомним и за Него, Който „не е далеч от всеки един от нас" (апостол Павел, Деяния на апостолите 17:27). Нека търсейки подаръци да потърсим в сърцата си място за Него! Нека във веселбата на празника да изпеем стих в прослава на Този, Който остави ангелските песнопения, за да живее между нас! Нека подготвяйки се за празнуване, да се подготвим и за среща с Господ Исус, защото Той ще дойде отново! Когато един ден застанем пред Него няма да е...
окт. 26, 2006
Безспорно е, че възможността да избираш е белег за свобода. Когато мъж си търси партньор има свобода да избира тъмнокоса или руса; ниска или висока, но за някои мъже това е ограничен избор и… си избират мъже. „Любов и свобода аз искам на земята. За любовта дал си бих живота, а за свободата и любовта."1, само дето тяхната „любов" не я дава за нищо. Освен това казват, че била ограничена свободата им защото браковете им не ги признавали. Даже си правят европейски конференции. Тази година „честта" е на София.Иван Главчев (Ванко 1) иска свобода, затвора „тесен за мойта душа е"2. Никой да не ограничава свободата му да продава български момичета за бели робини. И той, завалията, не случи на пълна свобода – ограничиха го – с подписка. Когато отиваш в магазина имаш свободата да избереш какво ти „душа сака". Гледаш магазини нови, лъскави, шарени, очите то пълни, но свободата ти се ограничава от парите в джоба. Не е по различно положението и с полическите свободи. На уж демокрация, ходим да гласуваме, да избираме, а то свобода пак няма. Преди първият тур на изборите пак нямаше свобода да избираш (то за това и повече от половината гласоподаватели останаха вкъщи), но беше някак по-шарено. Сега изборът е като в народната поговорка „от трън та на глог". Трябва ли тогава да ни учудва, че от всички злини българите избраха по-познатата. Кандидатите за президент не са свободни, че „Свободен е този, който може да не лъже."3. Какво остава за избирателите? Свободата да избират, но „Думата „свобода" овцата и вълкът разбират различно."4. За политика това е свободата да обещава, а за народа – да...
Ние използваме бисквитки, за да гарантираме, че ви предоставяме най-доброто изживяване на нашия уебсайт. Ако продължите да използвате този сайт, ще приемем, че сте доволни от него.Добре